Проведення реєстраційних дій під час воєнного стану є обмеженим, в тому числі дій з реєстрації громадських формувань, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців. Особливості державної реєстрації під час воєнного стану визначені у Постанові Кабміну № 209 від 6 березня 2022 року із подальшими змінами.
Основні особливості проведення реєстрації:
- Здійснюється виключно державними реєстраторами – тільки такими, які входять до затвердженого Міністерством юстиції переліку на період воєнного стану. Лише ці реєстратори матимуть доступ до державних реєстрів для проведення реєстраційних дій.
- Використання автоматичних сервісів для проведення реєстраційних дій обмежено.
- Доступ до державних реєстрів обмежений. Відомості з ЄДР надаються державними реєстраторами, доступ до ЄДР також обмежений і надається технічним адміністратором.
- Документи для державної реєстрації можна подавати електронною поштою чи через інші засоби зв’язку в електронній формі із дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг та законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
- Подавати електронні копії паперових документів можна, якщо їх підписано кваліфікованим електронним підписом.
- Державна реєстрація проводиться невідкладно.
- Підпис можна нотаріально не засвідчувати, якщо він виконаний в присутності державного реєстратора.
- Сплата адміністративного збору може підтверджуватись електронною копією (скріном теж).
- створення благодійних організацій та громадських об’єднань і змін до відомостей про них, у тому числі до статутів;
- створення товариств із обмеженою відповідальністю, створення фермерського господарства, зміни керівника юридичної особи, крім громадських формувань, зміни місцезнаходження юридичної особи;
- змін до установчих документів, якими передбачається виключно зміна місцезнаходження юридичної особи;
- зміни видів економічної діяльності юридичної особи;
- органів державної влади, органів місцевого самоврядування, казенних підприємств, державних підприємств, комунальних підприємств, комунальних організацій (установ, закладів), державних організацій (установ, закладів), а також акціонерних товариств, які є банками;
- фізичної особи підприємцем, припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, зміни до відомостей про фізичну особу-підприємця.
Можливість реєстрації ГО чи БО, в тому числі, зумовлено активним волонтерським рухом з підтримки ЗСУ, інших військових формувань, а також осіб, які постраждали від війни. Перелік документів для реєстрації ГО та БО можна знайти на вебсайтах ЦНАПів. Перелік документів також варто уточнити у державних реєстраторів. Примірний перелік документів наступний:
- Заповнена заява (форми заяв є на вебсайті Мін’юсту)
- Статут
- Протокол установчих зборів засновників (рішення засновника) про створення ГО чи БО
- Реєстр учасників установчих зборів
- Відомості про керівні органи ГО чи БО та про особу, уповноважену на вчинення реєстраційних дій.
- Структура власності
- Документ, який підтверджує сплату адміністративного збору.
Адміністративний збір за державну реєстрацію ГО чи БО зараз не сплачується, якщо предметом діяльності є надання допомоги Збройним Силам, іншим військовим формуванням, правоохоронним (спеціальним) органам, органам цивільного захисту, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії іноземної держави, а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії.
Внести зміни або закрити ФОП знову можна на порталі Дія. Для того, щоб відкрити ФОП, потрібно:
- Перейти на портал Дія, знайти послугу “відкрити ФОП”
- Авторизуватися з електронним підписом чи BankID
- Заповнити онлайн-форму
- Перевірити дані та підписати заяву КЕПом
Щоб закрити ФОП, потрібно:
- Перейти на портал Дія, знайти послугу “Закрити ФОП”
- Авторизуватися на порталі та натиснути “Замовити за 2 хвилини”
- Дія підтягне потрібні дані, вам треба лише все перевірити та підписати е-підписом
Мін’юст надалі працює для того, щоб забезпечити проведення реєстраційних дій в умовах воєнного стану, тому подальші корективи до процесу не є виключеними. Детальну інформацію про здійснення реєстраційних дій можна уточнити у відповідних суб’єктів надання адміністративних послуг у регіоні.
Правова консультація підготовлена за підтримки The European Endowment for Democracy (EED).
Інші наші матеріали щодо війни росії проти України можна знайти тут.