Посилення відповідальності за окремі кримінальні правопорушення, вчинені під час воєнного стану - Jurfem

Посилення відповідальності за окремі кримінальні правопорушення, вчинені під час воєнного стану

З 24 лютого 2022 року Указом Президента України № 64/2022 на всій території України запроваджено воєнний стан, який передбачає особливий правовий режим, що вводиться в Україні у зв’язку зі збройною агресією росії проти України. Такий правовий режим вносить певні особливості і при призначенні покарань особам, які вчинили кримінальні правопорушення під час воєнного стану.

Посилення відповідальності за окремі кримінальні правопорушення, вчинені під час воєнного стану, може проявлятись у двох різних формах:

  • вчинення кримінального правопорушення в умовах воєнного стану як кваліфікуюча ознака. Наприклад, за звичайних обставин за вчинення диверсії (стаття 113 Кримінального кодексу України) передбачено позбавлення волі на строк від 10 до 15 років з конфіскацією майна або без такої (ч. 1 ст.113 ККУ). Втім, вчинення диверсії за умов воєнного стану карається позбавленням волі на строк 15 років або довічним позбавленням волі, з конфіскацію майна (ч. 1 ст.113 ККУ). Отже, відповідальність за вчинення цього кримінального правопорушення за умов воєнного стану чітко передбачена в Кримінальному кодексі України;
  • вчинення кримінального правопорушення в умовах воєнного стану як обставина, яка обтяжує покарання.

Наприклад, частиною першою статтею 190 Кримінального кодексу України передбачено, що заволодіння чужим майном або придбання права на майно шляхом обману чи зловживання довірою (шахрайство) карається штрафом від 2000 до 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від 200 до 240 годин, або виправними роботами на строк до 2 років, або обмеженням волі на строк до 3 років. У випадку використання умов воєнного стану для вчинення шахрайства, буде братись до уваги найтяжче покарання, а саме обмеження волі на строк до 3 років. Таким чином, відповідальність за вчинення цього кримінального правопорушення за умов воєнного стану не є визначеною, але береться до уваги найтяжча міра покарання, яка закріплена в Кримінальному кодексу України.

Вчинення кримінального правопорушення в умовах воєнного стану як кваліфікуюча ознака

Вичерпний перелік кримінальних правопорушень станом на 22 березня 2022 року, в яких вчинення в умовах воєнного стану є кваліфікуючою ознакою:

  • Частина друга статті 111 (Державна зрада);
  • Частина друга статті 113 (Диверсія);
  • Частина четверта статті 402 (Непокора);
  • Частина третя статті 403 (Невиконання наказу);
  • Частина четверта статті 404 (Опір начальникові або примушування його до порушення службових обов’язків);
  • Частина четверта статті 405 (Погроза або насильство щодо начальника);
  • Частина п’ята статті 407 (Самовільне залишення військової частини або місця служби);
  • Частина четверта статті 408 (Дезертирство);
  • Частина четверта статті 409 (Ухилення від військової служби шляхом самокалічення або іншим способом);
  • Частина четверта статті 410 (Викрадення, привласнення, вимагання військовослужбовцем зброї, бойових припасів, вибухових або інших бойових речовин, засобів пересування, військової та спеціальної техніки чи іншого військового майна, а також заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживання службовим становищем);
  • Частина четверта статті 411 (Умисне знищення або пошкодження військового майна);
  • Частина третя статті 413 (Втрата військового майна);
  • Частина третя статті 418 (Порушення статутних правил вартової служби чи патрулювання);
  • Частина третя статті 419 (Порушення правил несення прикордонної служби);
  • Частина третя статті 420 (Порушення правил несення бойового чергування);
  • Частина третя статті 421 (Порушення статутних правил внутрішньої служби);
  • Частина четверта статті 425 (Недбале ставлення до військової служби);
  • Частина четверта статті 426 (Бездіяльність військової влади);
  • Частина п’ята статті 426-1 (Перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень);
  • Частина третя статті 428 (Залишення гинучого військового корабля);
  • Частина друга статті 435 (Незаконне використання символіки Червоного Хреста, Червоного Півмісяця, Червоного Кристала та зловживання нею).

Застосування статті 114-2 (Несанкціоноване поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану) Кримінального кодексу України має місце лише в умовах воєнного або надзвичайного стану.

За звичайних обставин притягнути до кримінальної відповідальності за дії, що передбачені статтею 114-2 Кримінального кодексу України, не можливо.  

Вчинення кримінального правопорушення в умовах воєнного стану як обставина, яка обтяжує покарання

Пунктом 11 частини першої статті 67 Кримінального кодексу України передбачено, що при призначенні покарання обставиною, яка його обтяжує, є вчинення злочину з використанням умов воєнного стану.

Чому це є обтяжуючою обставиною?

  • підвищений ступінь суспільної небезпеки злочинів, які вчиняються в умовах воєнного стану. Під час воєнного стану держава та цивільне населення і без цього страждає від військової агресії, а використання цих умов для скоєння кримінального правопорушення створить ще більшу загрозу та нанесе істотну шкоду правам людини і громадянина/громадянки, громадській безпеці тощо;   
  • винна особа використовує для вчинення кримінального правопорушення тяжкі обставини та умови, в яких опинилося суспільство. Так, під час запровадження воєнного стану вводяться вагомі та обґрунтовані обмеження, які впливають на реалізацію своїх прав цивільним населенням. Використовуючи воєнний стан винні особи починають зловживати цим та сприяють ще більшій дестабілізації обстановки в міст.  

Покарання для осіб, визнаних винними у вчиненні кримінальних правопорушень в період воєнного стану:

  • буде призначатися судом з урахуванням цієї обтяжувальної обставини;
  • вид і розмір призначеного покарання буде наближеним до максимальної межі, передбаченої Кримінальним кодексом України.

Правова консультація підготовлена за підтримки The European Endowment for Democracy (EED).

Інші наші матеріали щодо війни росії проти України можна знайти тут.